16 gode råd til jobsøgende i en Coronatid

jobsøgning

Coronakrisen er en usikker tid for os alle. Lige nu er rådighedsreglerne suspenderet, og dele af erhvervslivet er sat på hold. Vi venter i spænding. Hvad mon der sker i næste etape af genåbningen? Hvad betyder det for os?

For dig som jobsøgende behøver jobsøgningen eller karriereskiftet dog ikke gå i stå. Der er mange muligheder for læring, du kan kaste dig over, så du bruger din tid klogt. Du kan bruge tiden på at forberede dig, så du står endnu stærkere, når hjulene for alvor kommer i gang igen.

Jeg har samlet 16 gode råd til at komme gennem Coronakrisen som jobsøgende. Som med så meget andet så tag det, der giver mening for dig.

16 gode råd til at komme gennem Coronakrisen:

  1. Alle skal lige finde et ben at stå på: Hvis du synes, at det er hårdt at navigere under Coronakrisen som jobsøgende, så er du ikke alene. Både erfarne og nyuddannede skal finde et ben at stå på i den nye situation, og det er der ikke noget forkert i. Acceptér, at du måske også selv skal finde et ben at stå på i en svær situation.
  2. Brug tiden på at blive skarp i din jobsøgning: Så er du klar til at gå i kødet på jobmarkedet på den anden side. Giv dit ansøgningsmateriale et servicetjek – der er gode muligheder for at få sparring på det.
  3. Find en allieret: Jobsøgning er en emotionel op- og nedtur. Det gælder også under en Coronakrise. Du kan bruge din allierede til at støtte dig, forpligte dig og til at sparre med. Det kan være din kæreste, mand/kone, en nær ven eller en tidligere kollega. Det primære er, at det er en person, som du har tillid til.
  4. Overvej, om du skal tilbage på sporet eller skifte spor: Måske er det nu, at du har tid til at mærke efter og blive afklaret med, hvad du egentlig vil med din karriere. Får du brug for hjælp til afklaringen, så er der mulighed for sparring hos din fagforening eller en personlig karrierecoach.
  5. Sæt struktur på hverdagen og sæt mål for din jobsøgning: Lav en plan for hverdagen, så den passer til din rytme og sæt dig nogle mål for, hvad du vil nå i løbet af ugen. En ugeplan kan være et effektivt værktøj og en god måde at dele din dag op i arbejdstid og fritid. Jobsøgning er et arbejde, og du kan se dig selv som en, der lige nu arbejder med jobsøgning.
  6. Skru op for LinkedIn: Er du synlig og søgbar på LinkedIn? Hvis ikke, så brug tiden på at opgradere din LinkedIn-profil og dit netværk. Følger du relevante virksomheder? Følger du de rigtige virksomheder, så du ikke går glip af jobopslagene, når de kommer?
  7. Tag dig tid til research: Undersøg, hvilke virksomheder du kunne tænke dig at arbejde i. Hvis du kender nogen, der arbejder der, så kontakt dem og stil spørgsmål om virksomheden. Den nye viden kan du bruge i din jobsøgning.
  8. Brug dit netværk: Du kan starte med at invitere fx tidligere studiekammerater og kolleger på LinkedIn. Fortæl dem gerne, at du er på udkig efter et job. Dernæst kan du invitere eller følge personer, der arbejder i virksomheder, du gerne vil arbejde for. Husk en invitationstekst – invitér altid med en personlig besked og bed ikke om et job. Tænk mere i at etablere en relation, så du kan følge med i, hvad personen arbejder med.
  9. Tag et gratis onlinekursus eller deltag i et webinar: Lige nu er der særlig mange gratis tilbud – også til jobsøgende. Tjek markedet af onlinekurser og webinarer. Brug tid på at dykke ned i emner, der interesserer dig og bliv endnu bedre til det, du gerne vil arbejde med.
  10. Søg også uopfordret: Overvej også at søge uopfordret og følg gerne op telefonisk efter et par dage. Men tjek lige, om virksomheden er i gang med at fyre eller sende medarbejdere hjem, inden du søger.
  11. Brug videochat: Videotjenester som Zoom og Skype er ved at blive en fast del af manges hverdag under krisen. Hvordan du bruger dem bedst, afhænger af din situation. Er du jobsøgende, kan det være godt at lære videotjenesterne at kende, så du ved, hvordan du teknisk får dem til at fungere, og hvordan du tager dig ud på dem. Så er du klar til en virtuel jobsamtale.
  12. Prøv et virtuelt kaffemøde: Et virtuelt kaffemøde lyder måske lidt spøjst, men nye tider kalder på nye metoder. Gør det, hvis det giver mening for dig. Find virksomheder, som du kunne tænke dig at arbejde for og find ud af, hvem du skal tale med. Vær godt forberedt inden mødet, så du ved, hvad du vil fortælle om dig selv, og hvad du gerne vil have svar på.
  13. Accepter, at du er mindre produktiv: Måske går det lidt langsommere med jobsøgningen i denne tid. Mange oplever, at deres produktivitet er udfordret af omstændighederne. Det er okay, men gå ikke i stå. 
  14. Søg sparring: Uanset om du er nyuddannet eller erfaren, kan det være en god idé at få sparring på dit ansøgningsmateriale og din LinkedIn-profil. Jeg oplever både nyuddannede og erfarne, der søger professionel sparring på ansøgning og CV. Jeg anbefaler som minimum altid lige at få friske øjne på ansøgning og CV, fordi man selv let bliver hjemmeblind.
  15. Hold øje med, om krisen åbner for nye muligheder: Samfundet er gået i stå, hører vi hele tiden. Hold øje med, om der opstår nye muligheder, nye jobs eller midlertidige opgaver. Kan der være virksomheder, der fx har brug for hjælp til at øge deres websalg? Kan der være nogle midlertidige opgaver i nogle brancher, som er med til at udvide dit netværk eller på sigt kan blive til faste jobs?
  16. Husk også at holde fri: Brug tiden til at gøre de ting, som du stadig kan, der gør dig glad. Jo bedre du har det, jo bedre og mere energifyldt arbejder du – det gælder også i dit arbejde som jobsøgende. Så prioritér også at gøre noget sjovt – noget, der giver dig energi.