#TorsdagsTips – hvornår kommer motivationen?

jobsøgning motivation

Hvorfor er det egentlig så svært at bevare motivationen som jobsøger? Måske kender du det her med:

  • Bare jeg vidste, hvornår det næste job kommer
  • Jeg kan ikke lide at sælge mig selv
  • Jeg har svært ved at hive mig selv op efter et afslag
  • Min energi og motivation svinger meget

Hvis du kender det, så er du ikke alene. Undersøgelser viser, at det absolut sværeste som jobsøger er at bevare motivationen. Der er nemlig skruet voldsomt op for ”faktor ukendt”, når vi er mellem jobs. Vi ved ikke, hvor længe det tager at lande det næste job. Og når motivationen og energien så svinger (for det gør den for de fleste), så ved vi ikke altid, HVORDAN vi kan få gang i motivationen igen.

Ordet motivation kommer af det latinske movere, som betyder at bevæge sig. Hvad der skaber den her bevægelse er individuelt, men vi ved, at den både kan skabes af noget udefra og noget indefra. Typisk tænker vi, at vi skal have motivation for at handle, men prøv en gang at tænke det omvendt – altså at tænke handling først.

Venter du på, at motivationen skal komme?

Måske kender du det her med, at du lidt går og venter på, at motivationen skal komme? Der sker bare ikke ret meget. Måske har du ovenikøbet også fået et råd om: ”Du skal bare tænke positivt – så er den klaret!”

Ja, positiv tænkning er et skridt på vejen, men motivation vokser også ud af handlinger og samspil med andre. Den gode nyhed er, at handlinger og samspil med andre er noget, som du selv kan regulere.

Der er nemlig noget om snakken i det gamle motto: ”Handling giver forvandling”. Det betyder egentlig bare, at du handler først for at opnå motivation. Lidt sat på spidsen vil det sige, at du tager nogle chancer, eksponerer dig for nye muligheder, prøver at gøre noget, der ikke behøver at føles perfekt og engagerer dig i det. Når du gør det, så vil passionen ofte følge med.

Hvordan kommer du så i gang?

Jo, en god måde at komme i gang er at tænke på dit mål og begynde at gå. Du sætter dig altså et mål og skaber et billede for dig selv. Næste skridt er så at tænke på, hvilken overskuelig lille handling der bringer dig et lille skridt tættere på målet. Og så begynder du at gå. Tricket er at dele vejen op i små bidder lige som i udtrykket: ”Hvordan spiser man en elefant?” Det gør man ved at tage én bid ad gangen. Det er også sådan, man kommer i gang med at gå. Så hvad kunne den første lille handling være for dig?

Små hjerne-greb, når motivationen svigter

Vores hjerner elsker vaner. Vaner er lig med tryghed, og tryghed er et basalt behov. Måske kan du kende det her:

  • Jeg har nok ikke den rigtige erfaring…
  • Det kan ikke betale sig…
  • Som arbejdsmarkedet ser ud nu, kan jeg ikke…

Tendensen med at finde de gode argumenter for ikke at gøre noget nyt, kan godt holde dig lidt fast i ikke at være motiveret. Derfor kan du med fordel bruge nogle små hjerne-greb, når motivationen svigter. Du kan starte med at prøve at overhøre din hjernes vanesignaler et øjeblik og så gøre noget, som du ikke plejer (måske fra din liste med små skridt fra før).

Du kan også prøve en mental træningsform som visualisering. Det betyder bare, at du ”ser” for dig. Hvorfor virker det? Det gør det, fordi du ved at visualisere det, du gerne vil opnå, allerede har gået en del af vejen. Din hjerne er nemlig ikke ret god til at kende forskel på noget, du har visualiseret og noget, der er sket i virkeligheden.

Når du så skal til at gøre det i virkeligheden, er det lettere for din hjerne, for det er jo noget, som du allerede har gjort mange gange før. Du kan for eksempel visualisere, at du står glad op om morgenen og går på arbejde, eller du kan starte et andet sted i jobsøgningssituationen, fx se dig selv i en god dialog med en virksomhed eller forestille dig, hvor godt det går til jobsamtalen.

Fire lavt hængende frugter

Der er mange flere ting, du kan gøre for at få gang i motivationen igen, men her får du fire lavt hængende frugter lige til at plukke.

  1. Den første er utrolig banal, men også let at komme til at overse. Det betyder noget for din motivation, at du er tro mod dine livsværdier. Derfor er det en god øvelse at starte med at tænke over, hvilke værdier du har i livet. Hvad der er vigtigt for dig og den måde, du vil leve dit liv på. De beslutninger, du tager om din jobsøgning, er nemlig nemmere at gennemføre, hvis de er i tråd med dine livsværdier. Dine beslutninger skal altså føles rigtige for dig.
  2. Vi kommer ikke uden om det. Motion er altså godt i en motivationsproces.  Pointen er, at du kan bruge motion til at ÅBNE motivationsdøren. Motion udløser nemlig nogle af de samme gode stoffer i hjernen som motivation. Og er du mere til meditation, så udløser meditation også endorfiner.
  3. Din hjerne elsker belønninger. Dopamin er signalstoffet, der styrer hjernens belønningscenter. Dopamin udløses ved alt, hvad der får os til at tænke ”yeees” – når vi har gjort noget, vi er glade for, er stolte af eller har spist noget lækkert. Det udløses også ved motion. Derfor er det en god idé at tænke både motion, glæde og belønninger ind i hverdagen – også gerne helt konkret ind din plan for ugen. Og sørg gerne for, at der ikke er for langt imellem belønningerne.
  4. Sidst, men ikke mindst kan du opsøge mennesker, der inspirerer eller motiverer dig, selv om pandemien sætter nogle begrænsninger lige nu. Overvej at finde en eller flere buddies at følges med – enten virtuelt eller som Walk & Talk. Motivation vokser jo også af samspil med andre, og med buddies bliver jobsøgningen ikke den her ensomme proces, som den ellers godt kan blive. Så har du også nogen at fejre de små sejre med.

Når motivationen svigter, skal du altså ikke vente på, at den kommer tilbage. Handling giver forvandling – du handler for at opnå motivation. Skal vi så ikke bare begynde at gå? Et lille skridt ad gangen.